Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
3f en 2s verhoudingen:

Referentieniveaus        Niveau 3f en 3s Verhoudingen

A Notatie, taal en betekenis

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
  • de schrijfwijze van procenten, breuken en de taal van verhoudingen paraat hebben
    Voorbeelden:
    – het BTW percentage is 6, schrijven als 6%;
    – uitdrukkingen als: 1 op 10 000; 3 per 100; 4 op de 10 etc. herkennen en gebruiken
  • Omgekeerd evenredig
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • in bekende situaties bij het oplossen van problemen waarin verhoudingen een rol spelen vaardig werken met de voorkomende taal en notaties van percentages, breuken en verhoudingen en deze met elkaar in verband brengen
    Voorbeelden
    – 3 op de 10 werknemers komen met het OV, de helft daarvan reist met de bus;
    – schaal 1 op 100;
    – auto rijdt 1 op 15 bij 80 km/u;
    – de kans is 50% dat u een prijs wint, maar slechts 1 op de 2 miljoen dat dit de hoofdprijs is.
  • Verhouding relateren aan lineair verband
weten waarom weten waarom
   

 

B Met elkaar in verband brengen

 

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
  Omgekeerd evenredig
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • in bekende situaties een passend rekenmodel kiezen of de rekenmachine gebruiken om een verhoudingsprobleem op te lossen. Daarbij gebruik maken van de samenhang tussen verhoudingen, procenten, breuken en decimale getallen en deze wanneer relevant in elkaar omzetten
    Voorbeelden
    – 'Een kwart van de Nederlanders heeft slaapproblemen. Ongeveer een derde van de mensen met slaapproblemen gebruikt een slaapmiddel. 80 procent van hen gebruikt dit al meer dan een half jaar.' Hoeveel Nederlanders gebruiken meer dan een half jaar slaapmiddelen?
  • Verhoudingen, breuken, decimale getallen en procenten met elkaar in verband brengen in andere domeinen
weten waarom weten waarom
  Uitbreiding kennis van getalsystemen

 

C Gebruiken

3F 3S
Paraat hebben Paraat hebben
   
Funcioneel gebruik Funcioneel gebruik
  • kan in bekende situaties met succes verhoudingsproblemen aanpakken, en de benodigde berekeningen uitvoeren
    Voorbeelden:
    – 344 auto's per 1000 inwoners is ongeveer 1 per ...;
    – wat is goedkoper: chips van € 2,49 met 25% korting of 3 voor de prijs van 2?
    – verdunningen en mengsels maken;
    – 19% btw bij € 465, is ongeveer 20% is 1/5 deel dus delen door 5;
    – maten op plattegrond van werkruimte 'terugvertalen' naar echte maten;
    – recepten naar verhouding omrekenen;
    – wat is voordeliger 350g voor € 2,45 of 125 g voor € 1,00?
 
weten waarom weten waarom
 
  • Relatie leggen met verhoudingen binnen algebra en meetkunde
  • (wiskundig) redeneren in situaties waarin percentages of verhoudingen voorkomen